13 februari 2011

POPIT


Rulla åt höger för att se bilderna!


En februarikväll 2010 föddes idén att fotografera barn i Tensta och visa bilderna under vattentornet - en magnifik pelarsal som gjord för att exponera konst.
Idén kändes som en skänk från ovan; foton av fantastiska barn + en magnifik plats
att visa dem på!

Följande dag lånade jag min vän Annelies barn och satte igång att fotografera i mitt kök. En dag senare gjorde jag en hemsida för att presentera projektet. Jag gick till stadsdelsnämnden för att informera om min kommande utställning, där man tog emot idén med glädje.

Efter någon vecka fick jag tillstånd från Stockholm Vatten att ha min utställning under vattentornet i Tensta. Hela arbetsprocessen var ett nöje och ett äventyr och spännande att ta emot alla de idéer och lösningar som kom när de behövdes. Jag är glad och tacksam att POPIT lyckligt sammanföll med Love Stockholm 2010 och att POPIT togs in under dess vingar! Och allra gladast är jag för alla härliga barn jag fått lära känna.

Vernissagen var solig och högtidlig med musik framförd av Lisa Gren och Hans och Göran Granström på thailändska gongar, afrikanska trummor och irländsk flöjt. Små gossar med svärd i handen vaktade entrén på varsin sida. Prinsessan Danait skred fram med en sax på en kudde till fotografens mor som klippte av bandet och därmed förklarade utställningen öppen för tenstabor och långväga gäster.


Utställningen började som en vision och blev till verklighet sommaren 2010.

Länk till POPITS hemsida